اعمال شب بیست و سوم رمضان و سومین شب قدر+ اینفوگرافیک

شب بیست و سوم ماه رمضان، مرواریدی درخشان در تار و پود ماه مبارک رمضان است.

شبی که به واسطه فضیلت و عظمت بی بدیل خود، فرصتی ناب برای خودسازی و تقرب به خداوند متعال را به ارمغان می آورد.

در شب بیست و سوم ماه رمضان بندگان مومن با توسل به ائمه اطهار (ع) و با راز و نیاز در درگاه الهی، مسیر رستگاری و سعادت را می پیمایند.

اعمال مخصوص شب بیست و سوم:

غسل: غسل کردن در شب بیست و سوم، مستحب و دارای فضیلت بسیاری است. غسل این شب، غسل "جهنی" نامیده می شود و طبق روایات، موجب آمرزش گناهان و دوری از آتش جهنم می گردد.

دو رکعت نماز: دو رکعت نماز شب قدر با فضیلت بسیار است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید خوانده می شود.

استغفار: استغفار و طلب مغفرت از اعمال مهم شب های قدر است. در این شب، بندگان مومن با تضرع و زاری در درگاه الهی، طلب آمرزش گناهان خود را می کنند.

تلاوت قرآن: تلاوت قرآن در شب های قدر ثواب و فضیلت بسیاری دارد. انس با قرآن در این شب، دریچه ای از معرفت و معنویت را به سوی انسان می گشاید.

دعا و نیایش: دعا و نیایش و درخواست حاجات از خداوند متعال در شب های قدر بسیار سفارش شده است. در این شب، بندگان مومن با قرائت دعاهای مخصوص، حاجات دنیوی و اخروی خود را از خداوند طلب می کنند.

اعمال ویژه شب بیست و سوم رمضان

خواندن سوره عنکبوت و روم: از امام صادق (ع) نقل شده است که هر کس سوره های عنکبوت و روم را در ماه رمضان، در شب بیست و سوم بخواند، به خدا قسم او از اهل بهشت است.

خواندن سوره حم دخان: خواندن این سوره در شب بیست و سوم فضیلت بسیاری دارد.

هزار مرتبه خواندن سوره قدر: ثواب بسیار دارد.

دعای مخصوص: دعای مخصوصی برای شب بیست و سوم نقل شده است که در مفاتیح الجنان آمده است.

رازهای ناگفته شب بیست و سوم:

شب قدر: بسیاری از روایات و احادیث، شب بیست و سوم را یکی از شب های قدر می دانند.

در فضیلت این شب، از رسول اکرم (ص) نقل شده است: "هر کس در این شب، شب زنده داری کند و به دعا و استغفار بپردازد، خداوند گناهان او را می آمرزد، حتی اگر به اندازه کف دریا باشد."

شب جهنی: شب بیست و سوم، شب "جهنی" نامیده می شود. در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: "در این شب، خداوند به فرشتگان دستور می دهد تا در آسمان و زمین ندا سر دهند: "ای بندگان من! به سوی من بشتابید و از فضل و کرم من بهره مند شوید. من در این شب، گناهان را می آمرزم و توبه کنندگان را قبول می کنم."

شب نزول برکات: شب بیست و سوم، شبی پر از برکت و رحمت الهی است. در این شب، فرشتگان بر زمین نازل می شوند و با بندگان مومن انس می گیرند.

سفری در اعماق معنویت:

شب بیست و سوم، فرصتی مغتنم برای خودسازی و تهذیب نفس است. در این شب، بندگان مومن با راز و نیاز با خداوند متعال، مسیر سعادت و رستگاری را می پیمایند. شب بیست و سوم، به عنوان گنجینه ای از اسرار و فضیلت، دریچه ای از معرفت و معنویت را به سوی انسان می گشاید و فرصتی برای نیایش و طلب مغفرت را به ارمغان می آورد.

اعمال شب بیست و سوم رمضان و سومین شب قدر