بازی با احساسات جامعه برای هاشمی رای می آورد؟!

گروه سیاسی-هاشمی رفسنجانی پس از شکست ناباورانه اش از محمود احمدی نژاد در سال 1384 دریافت که می باید به نحوی جلوی افت روزافزون جایگاهش در نظام جمهوری اسلامی را بگیرد. نخستین رقیبش احمدی نژاد و تیم رایحه خوش خدمت بودند که از اساس با شعار کنار گذاشتن اشرافیت هاشمی رفسنجانی توانسته بودند اقبال عمومی را به سمت خود جلب کنند.

 

به گزارش افکارخبر،در این مورد بخت با آیت الله هاشمی یار بود چرا که اطرافیان احمدی نژاد بی آنکه وی تلاشی بکند به زودی خود را در حاشیه هایی که می دانیم گرفتار کردند اما اصلاح طلبان هنوز باقی مانده اند. جناحی که آنان نیز 8 سال پیش از آن با وعده اصلاح تفکرات تکنوکراتی هاشمی و همفکرانش بر سر کار آمدند. مهمترین شعار اصلاح طلبان توسعه سیاسی بود که از همه نظر با توسعه مد نظر هاشمی رفسنجانی مخالف بود و دربرابر ایده های صرفاً اقتصادی وی جذابیت هایی را برای نسل جوان ایجاد کرده بود. در سال های بعدی هاشمی رفسنجانی توانست با نزدیک شدن به اصلاح طلبان جریان سیاسی را که زمانی علیه خودش شکل گرفته بود تحت تاثیر قرار داده و در نهایت پس از انتخابات سال 88 و در دام فتنه گرفتار شدن حلقه نخست اصلاح طلبان جای خالی رهبران این جناح را پر کند.

 

همراهی او با فتنه 88 همدلانه و در عین حال محتاطانه بود و از این رو مشمول سیاست های مجازاتی قرار نگرفت. در آن ایام او تنها خودی نشان می داد و پاس گل نهایی را زیر پای خاتمی، موسوی و یا کروبی می فرستاد. در انتخابات 1392 او میوه همان سیاست را چید و توانست حمایت سبد رای اصلاحات را برای حسن روحانی جلب کند. دولت یازدهم بی شک شبیه ترین دولت به سلیقه هاشمی رفسنجانی است و مشهورترین مدیران او در این دولت پست های کلیدی دارند. حالا و در آستانه انتخابات خبرگان رهبری او باز هم به رای بالایی نیازمند است. هاشمی می خواهد با بالاترین آرایی که تاکنون در خبرگان به نفع یک روحانی به صندوق ریخته شده به این مجلس قدم بگذارد. در گرماگرم چانه زنی ها بر سر تایید صلاحیت سید حسن خمینی با شورای نگهبان او شورای نگهبان را هدف انتقادات تند و تیزش قرار داد و باب گفت وگو را بست. در عین حال با خروج سید حسن خمینی از رقابت های انتخاباتی و فضای احساسی بوجود آمده هاشمی رفسنجانی امیدوار است بتواند اینبار با برگ سید حسن خمینی بازی را در انتخابات خبرگان تا حدی به سود خود تغییر دهد. انتخاباتی که از ماه ها پیش هشدار داده بود مهمترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی است.