سرگئی لاوروف برای مذاکرات هسته‌ای ایران جایزه گرفت

  وزیر امور خارجه روسیه به خاطر نقش مسکو در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 جایزه بین‌المللی «اتم در خدمت صلح» را دریافت کرده است.

 

بر پایه گزارش‌ها، آندره ماییس، رئیس شورای جهانی کارکنان صنایع اتمی، این جایزه را به سرگئی لاوروف اعطا کرده است.

 

وزارت امور خارجه روسیه شنبه به نقل از لاوروف اعلام کرد: «این جایزه تایید این واقعیت است که سیاست روسیه مبنی بر حل‌وفصل دیپلماتیک مسائل بحرانی جهان کاملاً مورد تایید است.»

 

این بیانیه می‌افزاید: «همواره باور داشته‌ایم که باید مساله هسته‌ای ایران را برای تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین منع گسترش (تسلیحات هسته‌ای) حل و فصل کرد و در این رابطه صرفاً از راه مذاکره، حق تهران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، از جمله غنی‌سازی تحت نظارت آژانس و لغو تمام تحریم‌ها به رسمیت شناخته شد.»

 

وزیر خارجه روسیه در این بیانیه تاکید کرده است مسکو به سیاست خود برای کمک به توسعه انرژی هسته‌ای و گسترش همکاری‌های بین‌المللی برای استفاده صلح‌آمیز از آن ادامه خواهد داد.

 

ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به اضافه آلمان پس از دو سال و نیم گفت‌وگوهای فشرده سرانجام 23 تیر بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران به توافق رسیدند.

 

بر اساس این توافق، ایران در ازای لغو همه تحریم‌ها متعهد شد محدودیت‌هایی را در برنامه هسته‌ای خود اعمال کند. در تاریخ 26 دی، پس از آنکه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران به تعهدات خود بر اساس برجام عمل کرده است، خبر لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منتشر شد.