بلوف آل‌سعود

 روزنامه«جام‌جم»در یادداشتی نوشت:

 

در کنار تحولات میدانی، طی هفته گذشته شاهد برگزاری مذاکرات ژنو3 بودیم. دولت سوریه با اعزام هیات نمایندگی خود نشان داد در این زمینه مشکلی نداشته و به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل کاملا پایبند است. در مقابل بین معارضان پراکندگی فراوانی وجود داشت.

عربستان سعودی سعی کرد انحصار معارضان را در اختیار داشته باشد.

ایران و روسیه نیز اصرار داشتند سه گروه دیگر (مجموعه مصر، مجموعه مسکو و کردها) در این اجلاس حضور داشته باشند. مصر و مسکو شرکت کردند اما کردها به‌دلیل ملاحظاتی که ترکیه داشت، از حضورشان ممانعت شد، البته گفته می‌شود آنها در اجلاس بعدی حضور خواهند داشت.

در همین حال، تحولات میدانی به‌گونه‌ای شرایط را برای معارضان با مشکل روبه‌رو کرده است. به دلیل این‌که آنها دیگر هیچ برگ برنده‌ای در اختیار نداشتند، به‌دنبال این بودند که اوضاع میدانی را تثبیت کنند و حتی بحث آتش‌بس را مطرح کردند، ولی به دلیل این‌که قطعنامه‌های شورای امنیت بروشنی میدان جنگ و گفت‌وگو را از هم جدا کرده، روسیه این مساله را قبول نکرد و گفت مبارزه تا پایان نابودی تروریسم ادامه خواهد یافت. به‌دلیل همین مسائل، معارضان مجبور شدند برای حفظ آبروی خود میز مذاکرات را ترک کنند. حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا عربستان راه دیگری پیش روی خود دارد؟ تصور می‌شود عربستان با بیان اعزام نیرو به سوریه، در حال بلوف زدن است. اگر عربستان نیروی کافی در اختیار داشت، مرزهای خود را با یمن حفظ می‌کرد تا انصارالله و ارتش نتوانند بخش‌های مهمی از سه شهر جیزان، نجران و عسیر را در داخل خاک این کشور تصرف کنند.

دولت عربستان نیرویی ندارد تا به سوریه اعزام کند. از سوی دیگر، با فرض وقوع این اتفاق، اعزام نیرو به خاک یک کشور دیگر، یعنی اعلام جنگ مستقیم. تاکنون با حمایت از مخالفان، اعلام جنگ به صورت غیرمستقیم بوده است. اما اعلام جنگ به‌صورت مستقیم قطعا با بسیاری از مقررات حقوقی در تضاد بوده و واکنش سازمان‌های بین‌المللی و روسیه را در پی خواهد داشت. بحث دیگر این است که موفقیت‌های چند روز گذشته ارتش سوریه از جمله شکست محاصره شهرک‌های الزهرا و نبل و ادامه آن، عملا ارتش این کشور را به مرزهای ترکیه می‌رساند. در نتیجه عربستان با بیان این بلوف سعی می‌کند جلوی ریزش‌های بیشتر را گرفته و با کمک تبلیغات سیاسی، روحیه نیروهای تکفیری داخل سوریه را حفظ کند.

حسین رویوران

کارشناس مسائل خاورمیانه