چگونه پروازی ارزان و آسوده داشته باشیم؟

از جمله مسائلی که همیشه مسافران و گردشگران با آن روبه رو هستند، هزینه‌های سفر است. اغلب مسافران همیشه در تلاش‌اند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند و سفری ارزان را تجربه کنند. برای داشتن یک سفر کم هزینه راه‌های زیادی وجود دارد، از خرید بلیط ارزان هواپیما گرفته تا انتخاب اقامگاه‌های مقرون‌به‌صرفه.

در این مقاله قصد داریم بهترین راه‌ها برای خرید بلیط ارزان را به شما معرفی کینم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید تا با انواع بلیط ارزان هواپیما آشنا شوید و در ادامه برای داشتن سفری آسوده چند نکته را در خاطر بسپارید.

01

بلیط‌های ارزان هواپیما

با خرید بلیط پرواز ارزان هواپیما می‌توان تا حدود زیادی هزینه‌های سفر را کاهش داد. برای این کار، باید اطلاعاتی در مورد انواع بلیط‌های هواپیما کسب کنید تا بتوانید بلیط موردنظر خود را رزرو و خریداری کنید. اگر جزء افرادی هستید که کاهش هزینه‌های سفر برایتان دغدغه‌ای پایان‌ناپذیر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بلیط چارتری هواپیما

چارتر کردن در بازار گردشگری به معنی کرایه کردن است. وقتی یک آژانس مسافرتی یا یک شخص حقیقی صندلی‌های یک هواپیما را اجاره کند، به معنی چارتر کردن است؛ با این روش بسیاری از مسافران می‌توانند پرواز ارزان داخلی و خارجی را تجربه کنند. این شیوه فقط برای صندلی‌های هواپیما کاربرد ندارد بلکه در مورد تخت‌های هتل‌ها هم استفاده می‌شود؛ یعنی ممکن است که یک آژانس یا یک شخص تخت‌های هتلی را اجاره کرده یا حتی ممکن است یک شرکت یا سازمان دولتی برای کارکنان خود هتل یا هواپیمایی را اجاره کند.

این شیوه برای شرکت‌هایی مناسب است که کارکنان آن‌ها به صورت مداوم در سفر هوایی هستند. چارتر کردن شبیه خرید عمده است؛ در خرید عمده همیشه کاهش هزینه خواهیم داشت. چارتر کردن انواع مختلفی دارد، یک نوع براساس ظرفیت صندلی و نوع دیگر براساس زمان است؛ که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بلیط چارتر براساس ظرفیت صندلی به دو دسته تقسیم می‌شود:

02

فول چارتر (Full Charter)

در این شیوه همان‌طور که از نامش مشخص است، تمام صندلی‌های یک پرواز، اجاره می‌شوند.

سیت چارتر (Seat Charter)

در سیت چارتر بخشی از صندلی‌های یک پرواز اجاره می‌شود.

بلیط چارتر براساس زمان به سه دسته تقسیم می‌شود:

چارتر شناور

در این روش چارترکننده در طول زمان مشخص بلیط‌های رفت و برگشت یک پرواز را اجاره می‌کند، برای مثال این زمان می‌تواند سه ماه تابستان باشد؛ در این مدت شرکت چارترکننده تمام بلیط‌های خود را به فروش می‌رساند.

چارتر بک تو بک (Back To Back)

در چارتر بک تو بک، چارتر کننده بلیط‌های خود را با فاصله زمانی بین بلیط رفت و برگشت می‌فروشد. برای مثال اگر شما یک بلیط به مقصد شیراز بخواهید به شما اطلاع داده می‌شود که تاریخ بلیط برگشت باید دو هفته بعد از پرواز رفت باشد.

چارتر بلاک (Block)

در چارتر بلاک، چارترکننده بلیط‌های پرواز را در یک تاریخ مشخص رفت و برگشت می‌فروشد. برای مثال آژانس موردنظر اعلام می‌کند که در تاریخ 12 خرداد بلیط رفت شیراز و در 30 تیر بلیط برگشت آن موجود است و در تاریخ‌های دیگر امکان خرید آن وجود ندارد.

بلیط رفت و برگشت با مقاصد متغییر

برای مدیریت هزینه‌های خود در سفر می‌توان از بلیط‌های رفت و برگشت با مقاصد متغییر استفاده کرد. این نوع بلیط‌ها هزینه‌های شما را کاهش می‌دهند. برای مثال در بلیط‌های رفت و برگشت با مقاصد متغییر، مسافر از مبدا تهران به مقصد پاریس می‌رود اما در هنگام بازگشت از یکی دیگر از شهرهای فرانسه به تهران باز می‌گردد.

بلیط دوطرفه یا Return

طبق بخشنامه ایرلاین‌ها، بلیط‌های دوطرفه خارجی هستند و به صورت رفت و برگشت رزرو می‌شوند. هزینه‌های این نوع بلیط‌ها نسبت به بلیط‌های تک سفره بسیار ارزان‌تر است و مسافران می‌توانند با خریداری بلیط دوطرفه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. اگر مسافران ویزای مقصد را در دست داشته باشند، می‌توانند بلیط‌های دوطرفه را در تمامی مسیرهای پروازی خریداری کنند.

 بلیط‌های توقف دار

این نوع بلیط‌ها شامل پروازهایی می‌شود که در طول مسیر یکبار یا حتی بیشتر توقف دارند؛ در کل پروازهایی که به سمت مقاصد مختلف صورت می‌گیرند به دو دسته اتصالی و توقف‌دار تقسیم می‌شوند. مقاصد توقف‌دار یا به دلیل طولانی بودن مسیر یا قیمت بالای بلیط‌های اتصالی انجام می‌شوند. این نوع بلیط‌ها می‌توانند در کاهش هزینه‌های سفر کمک کنند.

بلیط لحظه آخری

بلیط‌های لحظه آخری یکی از انواع بلیط‌های ارزان هستند که چند ساعت مانده به پرواز با قیمت پایین به فروش می‌روند. شرکت‌های فروشنده بلیط، قیمت بلیط‌ها را تا جایی که صندلی‌های هواپیما خالی نماند، پایین می‌آورند تا ضرر نکنند. 

رزرو تورهای ارزان هوایی

رزرو تورهای ارزان هوایی یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های سفر است. شرکت‌ها و آژانس‌های برگزارکننده تور برای تکمیل ظرفیت تورهای خود و جلوگیری از ضرر و زیان، قیمت آن‌ها را تا حد امکان پایین می‌آورند تا ظرفیت تورها تکمیل شود. این روش بیشتر برای خرید بلیط هواپیما خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مناسب ترین روز خرید بلیط هواپیما

بهترین روزها برای خرید بلیط هواپیما، اواسط هفته است؛ یعنی دوشنبه و سه شنبه. اواخر هفته یعنی چهارشنبه تا شنبه به دلیل شلوغی و تعطیلات، زمان مناسبی برای تهیه بلیط ارزان نیست؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید اگر می‌خواهید به جای سفر داخلی، به خارج از کشور بروید، برای روز شنبه بلیط رفت رزرو کنید و بلیط برگشت را برای سه شنبه بگیرید، به دلیل تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در کشورهای دیگر می‌توانید در این روزها بلیط‌های ارزان‌تری تهیه کنید.

03

برای داشتن سفری آسوده چه کنیم؟

سفر کردن با هواپیما هنوز هم برای بسیاری از افراد دلهره‌آور بوده، اما برای سفرهای طولانی بهترین گزینه است. برای داشتن سفری آسوده، مسافران باید مانند مهمانداران هواپیما و خلبان، نکاتی را در زمانی که داخل هواپیما هستند رعایت کنند؛ در ادامه به چند نکته اشاره خواهیم کرد.

  • کمربند ایمنی را در هنگام بلند شدن، نشستن هواپیما و هر زمان که مهمانداران و خلبان از شما خواستند، ببندید.
  • وسایل الکترونیک را در زمان بلند شدن و نشستن هواپیما، در حالت پرواز قرار دهید.
  • به توضیحاتی که مهمانداران برای مواجهه با شرایط اضطراری ارائه می‌دهند توجه کنید.
  • در پروازهای داخلی و خارجی، وسایل شخصی از جمله هدفون، بالش ویژه گردن، چشم‌بند، شارژر همراه، تبلت یا گوشی برای سرگرم شدن، کیف دستی کوچک، شامل لوازم ضروری موردنیاز است.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم راه‌هایی برای داشتن پروازی ارزان و آسوده را معرفی کنیم تا با در نظر گرفتن شرایط سفر، مناسب‌ترین را انتخاب کنید و سفری کم هزینه داشته باشید. همیشه خرید بلیط هواپیما بخش زیادی از هزینه سفر را در بر می‌گیرد، پس با یافتن راهی برای خرید به صرفه بلیط هواپیما می‌توانید بهترین پرواز ارزان داخلی یا خارجی را نصیب خود کنید. برای داشتن پروازی راحت به نکاتی که عنوان شد توجه کرده تا سفر آسوده‌ای را تجربه کنید.