رمزگشایی از دنیای شعارهای تبلیغاتی

در دنیای شلوغ و پر هیاهوی تبلیغات، جلب توجه مخاطب و ماندگاری در ذهن او کاری دشوار است. در این میان، شعارهای تبلیغاتی نقش اژدهایی را ایفا می‌کنند که با نفسی آتشین، نام برند شما را در دل‌وجان مخاطب حک می‌کنند. اما این اژدها چگونه خلق می‌شود؟ چه رازهایی در نهان این کلمات کوتاه و قدرتمند نهفته است؟ چگونه می‌توان از آن برای بازاریابی استفاده کرد؟ این مقاله به دنیای شعارها می‌پردازد و اهداف، ویژگی‌های کلیدی و قدم‌های مربوط به انتخاب شعار مناسب برای برند را می‌شمارد.

شعار تبلیغاتی چیست؟

شعار تبلیغاتی یا اسلوگان، عبارتی کوتاه و به‌یادماندنی است که به‌عنوان جوهره یک برند، محصول یا کمپین تبلیغاتی نیز شناخته می‌شود. این عبارت تبلیغاتی فریادی است که از حنجره برند شما خارج می‌شود تا مخاطب با شنیدن آن میخکوب شود. بد نیست بدانید که اسلوگان ریشه تاریخی نیز دارد و در قرن‌ها قبل توسط قبایل اسکاتلندی در جنگ با سایر قبایل استفاده می‌شده. اما این روزها اسلوگان‌ها سنگ بنای استراتژی‌های بازاریابی هستند که در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار برای جلب‌توجه و ایجاد تأثیر روی مصرف‌کنندگان به کار می‌روند.

2

چرا مجبور به استفاده از شعار تبلیغاتی هستیم؟

شعار تبلیغاتی، عصاره یا چکیده هویت برند شماست. گویی شعری ناب در قالب چند کلمه کوتاه، فلسفه وجودی و مزیت رقابتی شما را به تصویر می‌کشد. خلق این شاهکار نیازمند ظرافت و دقت بالایی است. اما چرا مجبور به استفاده از اسلوگان برای برندمان هستیم؟ بدون اسلوگان نمی‌توان برندی موفق داشت؟ در پاسخ باید گفت این روزها، رقابت شدیدی بین کسب‌وکارهای فعال در یک حوزه وجود دارد و هر برندی برای پیشی‌گرفتن از سایرین، تلاش می‌کند تا جدیدترین ایده‌های بازاریابی را پیاده‌سازی کند. حال تصور کنید شما از قافله عقب بمانید و برای این روزها برنامه‌ای نداشته باشید. در این صورت محکوم به شکست هستید. در ادامه دلایل دیگری برای اثبات این موضوع آورده‌ایم.

 

 

  • با شعار تبلیغاتی هویت برندتان را می‌سازید: با ایجاد پیام و صدای منحصر به فردتان، به متمایزکردن برندتان از رقبا کمک می‌کنید
  • تأثیری ماندگار روی مخاطب می‌گذارید: شعارهای تبلیغاتی جذاب هستند و به‌راحتی به یاد می‌مانند و آگاهی از برند را افزایش می‌دهند
  • ارتباط عمیق برقرار می‌کنید: شعارهای قدرتمند احساسات را برمی‌انگیزند و می‌توانند الهام‌بخش نیز باشند؛ انگیزه ایجاد کنند و ارتباط عمیق‌تری با مخاطب برقرار کنند
  • فروش را افزایش می‌دهید: شعارهای تبلیغاتی به‌عنوان یک کاتالیزور عمل می‌کنند و مصرف‌کنندگان را ترغیب می‌کنند تا از محصول یا خدمات شما دیدن کرده و خرید انجام دهند

تفاوت شعار تبلیغاتی با سایر جملات در چیست؟

شعار تبلیغاتی بیش از یک عبارت جذاب است و برای اینکه روی مخاطب تأثیر شگفت‌انگیزی بگذارد، باید ویژگی‌های مهمی را داشته باشد. در ادامه مواردی که شعار تبلیغاتی را از سایر جملات متمایز می‌کند آمده است:

  • تا حد ممکن کوتاه است: ذهن انسان در پردازش و یادآوری اطلاعات کوتاه بهتر عمل می‌کند. به دنبال شعاری باشید که جمع‌وجور باشد
  • سادگی در آن موج می‌زند: شعار باید به‌قدری ساده انتخاب شود که به‌راحتی قابل‌درک باشد. از لغات پیچیده دوری کنید
  • نمودی از خلاقیت است: در انتخاب شعار باید از چارچوب‌های روزمره خارج شوید و از خلاقیت برای به یاد ماندن استفاده کنید
  • با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند: شعاری که احساسات را برانگیزد، الهام‌بخش نیز خواهد بود و تا مدت‌های زیادی در اذهان باقی می‌ماند

1

قبل از انتخاب شعار چه باید کرد؟

برای اینکه تأثیرگذاری شعار تبلیغاتی را به حداکثر برسانید، باید پیش‌زمینه‌هایی را رعایت کرده باشید. به طور مثال اگر قصد کسب مقام در مسابقات ورزشی را داشته باشید، کمترین کاری که باید انجام دهید، تمرین پر فشار است. بدون تمرین نمی‌توانید توقع کسب مدال داشته باشید. برای موفقیت شعاری که ساخته‌اید هم باید دو نکته را رعایت کنید؛ انتخاب نام برند و طراحی وب‌سایت! بله درست متوجه شدید. ما در مجموعه دیجیتال برندینگ محتوانت، باتجربه چندین ساله در حوزه ساخت اسلوگان، به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر کسب‌وکار شما نام خوبی نداشته باشد یا فعالیتی در فضای وب نداشته باشید، احتمال موفقیت شعار به حداقل می‌رسد.

پیش‌زمینه اول: انتخاب نام برند

شعار تبلیغاتی، مکمل هویت برند شماست. اما این هویت بر چه بستری بنا می‌شود؟ نام برند ، اولین نقطه تماس شما با مخاطب و سنگ بنای هویت شماست. انتخاب نامی جذاب و متناسب با حوزه فعالیتتان، گامی اساسی در مسیر موفقیت اسلوگان شما خواهد بود. توجه داشته باشید، نامی که برای برندتان انتخاب می‌کنید باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • کوتاه، ساده و به‌یادماندنی باشد
  • معنای واضح و مرتبط با فعالیت شما داشته باشد
  • تلفظ و نگارش آسانی داشته باشد
  • قابلیت ثبت و برند شدن را داشته باشد

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که نام برندتان با ویژگی‌های بالا تطابق ندارد، ما در مجموعه محتوانت می‌توانیم نام برندتان را بازسازی کنیم. این کار به کمک متد علمی و روان‌شناختی انجام می‌شود.

پیش‌زمینه دوم: طراحی وب‌سایت

در دنیای دیجیتال امروز، وب‌سایت شما حکم ویترین برندتان را دارد. طراحی سایتی جذاب و کاربرپسند، اولین تصویری است که از برند شما در ذهن مخاطب آنلاین نقش می‌بندد. سایتی که بتواند سوخت جتی برای موفقیت برند شما باشد باید با ویژگی‌های زیر طراحی شود.

  • ظاهری زیبا و چشم‌نواز داشته باش
  • کاربری ساده و درعین‌حال جذابی داشته باشد
  • برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده باشد
  • با هویت برند شما همخوانی داشته باشد

همین حالا دست بجنبانید و برای طراحی سایت برندتان پیش‌قدم شوید. ما در مجموعه محتوانت در تلاشیم تا بهترین خدمات در این حوزه ارائه دهیم. اگر ساکن کرج یا مناطق حومه هستید، می‌توانید برای انتخاب طراحان خلاق و باتجربه از ما راهنمایی بگیرید. همکاری با محتوانت برای طراحی سایت در کرج یا سایر شهرها، ضمانتی برای خلق سایتی منحصربه‌فرد و کارآمد است.

انتخاب شعار مناسب؛ یک رویکرد استراتژیک

ساخت شعار تبلیغاتی، انتخاب نام برند و طراحی سایت، مثلثی جادویی هستند که هویت برند شما را شکل می‌دهند. با انتخاب نامی جذاب و طراحی سایتی چشم‌نواز در کنار سفارش محتوا به ما، صدای برندتان را تا هزاران کیلومتر دورتر هم خواهید شنید. به یاد داشته باشید، در دنیای رقابتی امروز، خلاقیت و نوآوری حرف اول را می‌زند، اگر این ویژگی را در خودتان نمی‌بینید، باید از یک مشاور باتجربه کمک بگیرید. ما در مجموعه محتوانت علاوه‌بر ارائه خدمات برندینگ، خدمات تولید محتوا مثل محتوای متنی، صوتی و تصویری از جمله عکاسی در کرج را ارائه می‌دهیم. البته خدمات ما محدود به منطقه یا جغرافیای خاصی نیست اما یک سری از خدمات تخصصی مثل عکاسی را تنها در شهر کرج و مناطق حومه ارائه می‌کنیم.