اما و اگرهای سلامت آب آشامیدنی تهران

گروه اجتماعی- چندی پیش رییس مرکز تحقیقات سرطان اعلام کرد که آب تهران دارای مشکل وجود فلزات سنگین و نیترات است و به هیچ عنوان نمی‌توان این مشکل را در خانه‌ها و با دستگاه های تصفیه آب مرتفع کرد .

 

به گزارش افکارخبر، با انتشار این خبر، مسوولان دولتی بلافاصله موضع گرفتند و جوابیه ای منتشر کردند.

متن این جوابیه به این شرح است: «گفته‌های دکتر محمداسماعیل اکبری، معاون اسبق وزارت بهداشت درباره خطر نیترات در آب تهران و تهدید سرطان، بازتولید چندباره یک واهمه عمومی، آن هم در پایتخت 12 میلیون نفری ایران است، هر بار وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب به عنوان متولی تامین آب شرب مردم، در مواجهه با این اخبار با اطمینان کامل، مردم را به آرامش می‌خواند، اما این بار یک مسئول سابق، این چنین بی‌مهابا آب شربی را که مردم در لحظه لحظه زندگی خود با آن در تماس هستند، به عنوان یکی از منابع سرطان معرفی می‌کند.

این یک تاکید چند باره و تکراری است، اما وزارت نیرو تاکید دارد که آب موجود در شبکه آب‌رسانی تهران تحت نظارت دقیق چند مرکز از جمله وزارت بهداشت، دانشگاه تهران و مجموعه آزمایشگاه‌های کیفیت سنجی تهران در کمال اطمینان به مردم عرضه می‌شود. در چند سال گذشته در نقاط معدودی از جنوب شرق و جنوب غرب تهران افزایش غیرعادی نیترات در آب گزارش شده بود که بر این اساس طرح‌های مختلفی همچون طرح فاضلاب تهران و عملیات انتقال آب از سد ماملو به جنوب تهران در برنامه اجرایی قرار گرفت.

هم‌اکنون طرح فاضلاب تهران بیش از 58 درصد مردم پایتخت به ویژه در جنوب تهران را تحت پوشش قرار داده و انتقال آب از سد ماملو و تصفیه‌خانه هفتم تهران به این مناطق نیز باعث افزایش چشمگیر کیفیت آب در این مناطق و رفع کامل نگرانی از وجود نیترات در مناطق مورد بحث شده است. لذا مطرح کردن دوباره آلودگی و وجود "نیترات سرطان‌زا" در تهران به نوعی پاشیدن بذر بی اعتمادی و احساس تهدید در ذهن مردم است.

وزارت نیروی ایران با اطمینان کامل از کیفیت آب شبکه های شهری، به مردم تهران و دیگر شهرهای و روستاهای ایران اسلامی اعلام می‌دارد که موضوع کیفیت آب شرب خط قرمز این وزارتخانه است و به هیچ عنوان در این زمینه اغماض نخواهد داشت.»

 

تاکید وزیر نیرو بر سلامت آب تهران

موضوع نزد افکار عمومی آنچنان اهمیت یافت که وزیر نیرو نیز مجبور به موضع گیری و شفاف سازی در این باره شد.

به طوری که وزیر نیرو نیز با تکذیب وجود هرگونه آلودگی در آب آشامیدنی تهران گفت: مشکل سلامت آب نداریم و آب تهران کاملا سالم است و مردم با اطمینان می‌توانند از آب شرب شهری استفاده کنند.

چیت چیان افزود: با به مدار آمدن تصفیه خانه هفتم که آب سد ماملو را تصفیه و با خط انتقال به جنوب تهران منتقل می‌کند مشکل سلامت آب نداریم و آب تهران کاملا سالم است و مردم با اطمینان می‌توانند از آب شرب شهری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه آب تهران هیچ مشکلی از نظر بهداشتی ندارد، اظهار کرد: این اطمینان را به مردم تهران می‌دهیم که بدون هیچ نگرانی از آب شیر استفاده کنند چراکه آب شرب تهران کاملا سالم و بهداشتی است.

 

جوابیه مرکز تحقیقات سرطان

هرچند این بار مرکز مرکز تحقیقات سرطان به بیانیه وزارت نیرو درباره سلامت آب تهران واکنش نشان داد.

در جوابیه مرکز تحقیقات سرطان در پاسخ به بیانیه وزارت نیرو آمده است: «با عنایت به انتشار بیانیه روابط عمومی وزارت محترم نیرو (که متاسفانه کمی شتابزده و غیر دقیق به نظر می‌آید) مبنی بر سلامت آب تهران از حیث فلزات سنگین و نیتراتها، ضمن ابراز خوشحالی از این خبر جدید، اعلام می‌دارد که جای مسرت است که مسوولین محترم تامین کننده آب سالم از ابعاد میکروبی و انگلی که سالها برای مردم گرفتاری‌هایی ایجاد می‌کرد و مبدا اغلب بیماری‌های واگیر بود، امروز توانسته‌اند دیگر عوامل آلوده کننده آب که ماحصل رفتارهای غیر بهداشتی ساختارهای مختلف اجتماعی - همچون ساخت و سازهای غیر مسوولانه ساختمان‌ها در کنار منابع آب و ورود فاضلاب‌های صنعتی به منابع آبی - است را کنترل کنند و آنچه قبلا توسط مسوولینی از همین ساختار بیان شده بود، ملغی اعلام نمایند.

مرکز تحقیقات سرطان و همه عوامل علمی و فنی آن در خدمت همه نهادهای مسوول برای تامین و ارتقاء سلامت مردم عزیزمان و مشاوره جهت برنامه‌های علمی و عملیاتی متناسب با این امور می‌باشد.

فرصت را غنیمت شمرده از تلاش مسوولین محترم مربوطه جهت ایجاد فاضلاب شهر تهران که یکی از موثرترین طرح‌های سلامت محور کشور است تشکر کرده و ابراز می‌گردد که ان شا‌ء‌الله این طرح با قوت و سرعت ادامه پیدا کند چرا که یقینا در ارتقای سلامت مردم شریف ایران اسلامی تاثیر معنی‌داری خواهد داشت.»

سال هاست که موضوع سلامت آب تهران، وجود نیترات، انواع فلزات سنگین، تاثیرات منفی استفاده از آن بر سلامت انسان و ... در بازه های مختلف زمانی در رسانه ها مطرح می شود اما هنوز هم نه منتقدان و نه دولتی ها به طور 100درصد نتوانسته اند ادعاهای خود را ثابت کنند اما اگر دولت اقدامات پیشگیرانه انجام ندهد و سلامت مواد غذایی و آب آشامیدنی را تضمین نکند هیچ ضمانتی وجود ندارد که در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش چند برابری ابتلا به سرطان ها و بیماری های گوارشی نباشیم.

در این صورت نه تنها مردم ضرر می کنند و سلامت خود را از دست می دهند بلکه دولت نیز مجبور است هزینه های گزافی را برای درمان افراد جامعه بپردازد در حالی که با اقدامات پیشگیرانه می تواند مانع از بروز فجایع انسانی در اثر مصرف مواد غذایی و آب آشامیدنی ناسالم شود.

همچنین وزارت نیرو به عنوان تامین کننده اصلی آب آشامیدنی باید اقدامات مناسب برای میکروب زدایی، دفع نیترات و فلزات سنگین و ... انجام دهد و به جای موضع گیری در برابر اظهار نظرها اجازه دهد افراد حقیقی و حقوقی که نسبت به سلامت آب اطمینان ندارند آب آشامیدنی پایتخت را آزمایش کرده و نتایج آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهد زیرا بر اساس یک ضرب المثل قدیمی آنکه را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟؟