تکذیب آلودگی آب های آشامیدنی پایتخت

گروه اجتماعی - قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: تمام شایعات درمورد آلودگی آب آشامیدنی پایتخت را به شدت رد و تکذیب می کنم.

 

به گزارش افکارخبر، علیرضا نوذری پور با بیان این مطلب اظهار کرد: آب آشامیدنی و شرب پایتخت پاک بوده و فاقد هرگونه آلودگی است و وزارت بهداشت به عنوان مسوول، نظارت  مستقیم بر آب آشامیدنی تهران دارد.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت تنها مرجعی است که می‌تواند کیفیت آب شرب شهروندان را آزمایش کرده و سلامت آن را تایید کند بر این اساس باید گفت کیفیت آب شرب در شهر تهران، استاندارد است.

وی توضیح  داد: در سطح پایتخت 47 آزمایشگاه وجود دارد که کیفیت آب را به طور مرتب آزمایش می کند و همچنین در تهران یک ازمایشگاه مرجع وجود دارد که سلامت آب قابل شرب و آشامیدنی را بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی آزمایش و کنترل می کند و خوشبختانه تمام آب های مصرفی در تمام نقاط تهران دارای استاندارد ملی 1053 هستند. 

وی افزود: اگر دستگاه های نظارتی مانند وزارت بهداشت و سازمان استاندارد و ... خواستار آزامیش آب به صورت موردی هستند می توانند همراه همکاران ما از هر نقطه از تهران که بخواهند نمونه گیری کرده و در آزمایشگاه مورد آزمایش های تخصصی قرار دهند.

وی تاکید کرد: شایعاتی مبنی بر آلودگی آب شرب تهران پخش شده که به هیچ عنوان درست نیست و اگر موردی وجود داشته باشد حتم بدانید وزارت بهداشت به عنوان مسوول مستقیم نظارتی به شدت با آن برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با اضافه شدن سد ماملو به عنوان تامین کننده آب پایتخت شاهد ارتقا کیفیت آب در تهران هستیم.

نوذری پور در پاسخ به این سوال که آیا احتمال آلودگی آب های آشامیدنی تهران و در سطح وسیع به شکل هم زمان وجود دارد یا خیر، گفت: خیر چنین موردی اصلا امکانپذیر نیست زیرا آب تهران از مخازن مختلف تهیه می شود و امکان آلودگی به طور همزمان ممکن نیست.

وی ادامه داد: برخی با توجه به خروجی فاضلاب ها در جنوب تهران میزان آلودگی را به آب های قابل شرب نسبت می دهند در حالی که این مساله ارتباطی به کیفیت آب مصرفی ندارد بلکه به دلیل کامل نشدن سیستم فاضلاب شهری بسیاری از این فاضلاب ها در جنوب تهران و در رودخانه ها رها می شوند.

وی توضیح داد: در جنوب تهران دو نوع فاضلاب وجود دارد که  نوع نخست فاضلاب خانگی است که از طریق خطوط جمع‌آوری ، انتقال و تونل به مدرن‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب خاورمیانه منتقل می‌شود؛ این فاضلاب ها پس از انجام فرایند کامل تصفیه، پساپ آن مورد کنترل سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد و پس از تائید مطابق با آخرین استاندارهای جهانی برای استفاده کشاورزی در اختیار کشاورزان دشت‌های ورامین و ری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: نوع دوم، فاضلاب‌های سطحی جمع‌ آوری ‌شده از معابر و کانال‌های شهری بوده که به صورت جاری در جریان است و بدون تصفیه برای مصارف آبیاری برخی اراضی مورد استفاده قرار می‌گیرد که وزارت نیرو متولی این بخش از فاضلاب‌ها نیست.

نوذری پور درباره تخلیه فاضلاب ها در چاه های جذبی بیان کرد: نیمی از فاضلاب مسکونی شهر تهران در چاه‌های جذبی تخلیه می‌شوند اما احتمال ورود فاضلاب ها به منابع آب وجود ندارد زیرا معمولا عمق چاه‌های آب چندین برابر عمق چاه‌های فاضلاب است و چاه‌های تآمین آب آشامیدنی فاصله بسیاری با چاه‌های جذبی فاضلاب منازل مسکونی دارند.

وی ادامه داد: هم نیترات و هم دیگر آلاینده‌های احتمالی منابع آب در چاه‌های تأمین آب آشامیدنی استان تهران به صورت پیوسته با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات به‌ روز اندازه‌گیری می‌شوند و اگر آب چاه‌ها کمی هم آلودگی داشته باشند، حتی یک ساعت در مدار تأمین آب تهران باقی نخواهند ماند.

وی گفت: هیچ چاه آبی به طور مستقیم به شبکه توزیع آب آشامیدنی تهران وصل نیست و تمام آب‌های دریافت‌ شده از منابع سطحی و چاه‌ها پیش از تزریق به شبکه مصرف در مخازن مخلوط شده وشاخص‌های گوناگون آب از جمله نیترات اندازه‌گیری می‌شود که اگر آب یک چاه نیترات بالاتر از حد استاندارد داشته باشد، پس از مخلوط شدن این آب با آب‌های سطحی، نیترات آب پیش از تزریق به شبکه مصرف به زیر حد تعیین‌ شده در استاندارد می‌رسد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره مدت زمان اتمام کامل سیستم فاضلاب شهری پایتخت بیان کرد: این کار با تمام سرعت و در نقاط و مناطق مختلف شهر در حال انجام است اما برای اتمام کامل این پروژه نیازمند تامین اعتبار 10 هزار میلیارد تومانی هستیم که اگر این بودجه تامین شود ظرف مدت 3 تا 5 سال این طرح به اتمام خواهد رسید.