اشباع آبرفت تهران از آب های آلوده

گروه اجتماعی - معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: به دلیل تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهری تهران، شاهد ورود بخشی از فاضلاب خانه ها به ویژه در جنوب تهران به چاه های جذبی هستیم.

به گزارش افکارخبر، مسعود باقرزاده کریمی با بیان این مطلب اظهار کرد: از روزگار گذشته و طی دهه ها تاکنون بیشتر فاضلاب خانه ها وارد این چاه ها شده و متاسفانه اکنون آبرفت تهران از وجود این فاضلاب ها کاملا اشباع شده است.

وی تصریح کرد: آبرفت تهران دارای عمق فراوانی بوده که به دلیل ورود بی رویه فاضلاب ها به آن، اکنون شاهد حجم عظیمی از آلودگی های فاضلاب به این آبرفت هستیم و برخ یسفره های زیر زمینی نیز از وجود این مواد اشباع شده و به حدی رسیده اند که کارایی خود را از دست داده و به اصطلاح فاضلاب ها را پس می زنند.

وی توضیح داد: عمق این فاجعه آنچنان وسعت دارد که در بعضی مناطق پایتخت  فاضلاب ها به بیرون پس زده شده و تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهری نیز مزید بر علت شده و آب های سالم و غیر سالم با یکدیگر مخلوط می شوند.

این کارشناس حفاظت از محیط زیست گفت: متاسفانه در بعضی مناطق فاضلاب ها به آب ها و سفره های زیر زمینی نیز نفوذ کرده اند و به علت قرارگیری جنوب تهران در گودترین نقطه پایتخت شاهد وضعیت اسفناک فعلی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر نسبت به مساله فاضلاب ها و نفوذ آن به سفره های زیر زمینی توجه نشود به حتم در آینده با مشکلات جدی در این زمینه مواجه خواهیم شد بنابراین از اکنون باید تمهیدات مناسب برای کنترل این معضل در نظر گرفت.

باقرزاده بیان کرد: یکی از اقداماتی که دولت باید نسبت به آن توجه جدی داشته باشد، تکمیل هرچه سریعتر شبکه فاضلاب شهری است.

باقرزاده کریمی ادامه داد: چندین راه برای ممانعت از ورود فاضلاب های خانگی به شبکه آب های زیر زمینی و ورود به آب های آشامیدنی وجود دارد.

 

وی ادامه داد: یکی از اقدامات فوری برای تصفیه فاضلاب ها و جلوگیری از ورود آنها به زمین های کشاوزی جنوب تهران و ورامین، ایجاد تالاب های مصنوعی است زیرا در تالاب ها می توان بذر نی کاشت و این گیاه قابلیت پاکسازی و تصفیه آب های آلوده را دارد و از آب های خروجی آن می توان زمین های کشاورزی را آبیاری کرد.

وی گفت: با استفاده از این شیوه و به طریقه بیولوژیکی می توان آب ها را تصفیه کرد و مورد استفاده زمین های کشاورزی و سبزی کاری قرار داد.

وی درباره مدت زمان اجرای این طرح توضیح داد: ایجاد تالاب اصلا کار سخت و هزینه بری در مقایسه با سایر روش ها نیست بلکه اگر امسال اراده کنیم در کوتاه ترین زمان ممکن می توان تالاب مصنوعی ایجاد و بذر نی در آن کاشت و همزمان با رشد این گیاه از سوی دیگر آب عاری از آلودگی تحویل گرفت.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: پوشش و گیاهان طبیعی بهترین تصفیه کننده آب های آلوده هستند و می توان آب های خروجی را مورد آزمایش قرار داد و حتم بدانید با کمترین میزان آلاینده ها مواجه خواهیم شد.

وی توضیح داد: این پیشنهاد را چندی پیش به سازمان آب منطقه ای ارائه کردم اما از آن استقبال نشد.

وی گفت: یکی دیگر از راهها برای جلوگیری از ورود آلودگی به آب های زیر زمینی به عنوان منابع مهم آب شرب، حفاظت از آب های سالم موجود در قالب سیلاب هاست زیرا آب ها در ابتدا سالم هستند و پس از طی مسافتی با آلودگی ها برخورد کرده و آب های سالم که قابلیت تصفیه و شرب دارند در طول مسیر حرکت خود به شدت آلوده و غیر قابل استفاده می شوند.

باقرزاده کریمی عنوان کرد: با ایجاد دریاچه های کوچک و بزرگ مصنوعی بخشی از آب سیلاب ها را می توان به آنها هدایت کرد و از خروجی آنها برای آبیاری مزارع و ... استفاده کرد.

وی تاکید کرد: این کار همچنین دارای  مزایایی مانند تلطیف هوا، ایجاد جاذبه ها بصری و جذب گردشگر و ... دارد.

وی درباره نگرانی شهروندان نسبت به وجود نیترات در آب شرب و استفاده از دستگاه های تصفیه خانگی برای از بین بردن این عنصر گفت: در آب تنها آلودگی هایی مانند نیترات وجود ندارد بلکه فلزات سنگین مانند آرسنیک، کروم و ... نیز ممکن است وجود داشته باشد در کنار این موارد متاسفانه به دلیل نبود شبکه فاضلاب شهری مسنجم، آب های مورد استفاده در کارواش ها که مملو از مواد شیمیایی، روغن و ... خودروهاست و یا برخی فاضلاب های بیمارستانی وارد سیستم فاضلاب تهران شده و در نهایت به آلوده شدن آب های زیر زمینی و خاک و ... می شود که استفاده از چنین آب هایی در دراز مدت می تواند افراد را مستعد ابتلا به انواع سرطان ها و سایر بیماری ها کند.

باقرزاده گفت: استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی با توجه به نوع فیلتر مورد استفاده می تواند سختی آب و برخی آلودگی ها را کاه شدهد و از بین ببرد اما در مورد برخی آلودگی ها هیچ گونه تاثیری ندارند.

وی خاطر نشان کرد: ورود هرگونه آلودگی به آب ها اعم از آشامیدنی و یا سفره های زیر زمینی و خاک می تواند از طریق گیاهان به حیوانات و از آنها به انسان ها منتقل شود.

وی افزود: عناصر آلاینده به اصطلاح دارای بار منفی هستند و در مقابل خاک داریا بار مثبت است که با جذب این بار منفی محیط را پاکسازی می کند اما اگر بار مثبت اشباع شود، قابلیت خود را از دست می دهد و خاک آلوده می شود و تنها چاره کار عوض کردن خاک کل محدوده آلوده است.

وی گفت: اکثر زمین های جنوب تهران به دلیل وجود آلودگی شدید ناشی از آبیاری با فاضلاب ها بار مثبت خود را از دست داده اند و منشاء انتقال آلودگی به گیاهان، حیوانات و انسان ها هستند بنابراین سبزی ها و میوه ها و ... که در جنوب تهران کاشته و برداشت می شود می تواند کل پایتخت را تحت تاثیر قرار دهد.