موشکافی اختلافات رئال مادرید و بارسلونا

اختلاف بارسلونا و رئال مادرید در جدول لالیگا ۱۶ امتیاز است. در گذشته این اختلاف تا این هفته وجود داشت اما آن تیم مادرید نه قهرمان لیگ قهرمانان شده بود نه جام جهانی باشگاه‌ها را فتح کرده بود و فاتح سوپرجام اسپانیا و اروپا هم نشده بود. تنها یک دلیل را برای ایجاد چنین فاصله‌ای می‌توان در نظر گرفت؛ نکات مثبت بارسلونا و نکات منفی برای سفیدپوشان باعث شده چنین اختلافی به وجود آید. در ادامه به ۱۶ دلیل اشاره می‌شود.

۱- مارک آندره تراشتگن و کیلور ناواس

دو دروازه‌بان بارسلونا و مادرید در شرایط متفاوتی قرار دارند. دروازه‌بان آبی اناری‌ها اکنون با کمترین گل خورده عنوان سامورا را دارد اما جایگاه ناواس در مادرید تثبیت شده نیست و او با سایه کِپا بازی می‌کند. سطح تراشتگن به قدری بالا است که می‌توان او را در میان بهترین‌های جهان قرار داد. او بازی به بازی توپ‌های بازیکنان حریف را مهار می‌کند. از طرفی ناواس در یک سطح ثابت نبوده که یکی از دلایلش آسیب دیدگی بوده است. با وجود این که زین‌الدین زیدان همیشه از او دفاع می‌کند باشگاه به دنبال جذب کپا است. آمار نیز قضیه را کاملا روشن می‌کند. دروازه‌بان بارسا در ۱۷ بازی هفت گل دریافت کرده و ناواس با چند بازی کمتر ۱۰ گل خورده است.

۲- مدافع میانی

در مادرید غیبت دائم سرخیو راموس و رافائل واران باعث شده بیش از همه از ناچو استفاده شود. در عملکرد خوب ناچو شکی نیست اما حضور نداشتن مداوم راموس و واران باعث شده به مادرید آسیب برسد و دفاع تیم ثبات نداشته باشد. همه چیز در بارسلونا برعکس است. مدافعان میانی این تیم یعنی جرارد پیکه، ساموئل اومتیتی (تا آسیب دیدگی) و خاویر ماسچرانو زمانی که بازی می‌کند تا فرمایلن که در سانتیاگو برنابئو عالی عمل کرد، همه خوب هستند.

۳- منفعت و ضرر مدافعان کناری

شرایط کنونی مارسلو و جوردی آلبا در شرایط خوب بارسلونا و افت رئال مادرید، تاثیرگذار است. اگر مدافع برزیلی پس از دیدار برابر سلتاویگو مورد انتقاد قرار گرفت، مدافع اسپانیایی اسپانیا شاید بهترین دوران خود را سپری می‌کند. اگر به این فهرست دنی کارواخال/اشرف حکیمی و سرخی روبرتو/سمدو اضافه کنیم آمار نشان می‌دهد که در پاس گل فاصله زیادی دارند. دو مدافع بارسا ۱۱ پاس و مادریدی‌ها یک پاس گل دادند.

۴- پلن B

در لالیگا تیم دوم می‌تواند تعیین کننده باشد. تا به امروز بارسلونا به لطف بازیکنان دوم تیمش بازی‌ها را با پیروزی به پایان رسانده است. دیدار برابر ختافه مثال خوبی است. دنیس سوارس و پائولینیوی نیمکت‌نشین گلزنی کردند و مقابل سویا، پاکو آلکاسر دبل کرد. این اتفاق برای دینیه و دئولوفئو نیز رخ داده است. با این حال تیم دوم مشهور رئال مادرید که در فصل گذشته کاملا تاثیرگذار بود در این فصل محو شد. آنها نه در سیستم چرخشی و نه هنگامی که از نیمکت به زمین می‌روند به تیم خود کمک نمی‌کنند.

۵- زین‌الدین زیدان و والورده

والورده چهره مهربان بارسا است. سرمربی اسپانیایی، بارسلونایی را که در آگوست افت کرده بود در مسیر درست قرار داد و این تیم اکنون روزهای خوب خود را سپری می‌کند. زیدان نقطه مقابل سرمربی بارسا است. او عصبانی است و امضای قرارداد باشگاه و با کپا را رد می‌کند. او همچنین مسئولیت افت تیمش را بر عهده گرفته ولی راه حلی برای تغییر شرایط جز گذر زمان ندارد.

۶- مهاجمان

کریم بنزما دو گل، کریستیانو رونالدو چهار گل و گرت بیل چهار گل، در مقابل لیونل مسی ۱۶ گل و لوئیس سوارس ۱۱ گل برای تیم خود به ثمر رسانده‌اند. فاصله زیاد میان bbC و دو مهاجم اروگوئه‌ای و آرژانتینی بارسلونا که برترین گلزنان لالیگا هستند وجود دارد. در مجموع این فصل آبی اناری‌ها ۴۸ گل به ثمر رساندند ومادریدی‌ها ۳۲ بار دروازه حریفان را باز کردند. در اروپا ۲۲ تیم هستند که بیش از سفیدپوشان گلزنی کرده‌اند.

۷- مسی و رونالدو

رونالدو توپ طلا و جایزه The Best را در سال ۲۰۱۷ به دست آورد اما در لالیگا فاصله زیادی با آمار ثبت شده‌اش در سال‌های گذشته دارد. او عادت داشت در هر بازی یک گل به ثمر برساند. محرومیت او در شروع فصل منجر به از دست رفتن چهار بازی شد و در ادامه رونالدو در ۱۳ بازی تنها چهار گل به ثمر رساند. بازی‌های او برابر سلتاویگو و ال‌کلاسیکو سطح او را کاملا آشکار کرد. در رابطه با مسی همه چیز متفاوت است. ستارگان تیم‌ها در نتایج تیم‌هایشان تاثیرگذار بودند.

۸- عملکرد بازیکنان جدید

زیدان نمی‌خواهد با بازیکنی قرارداد امضا کند و حتی از بازیکنان جدیدش نیز استفاده نمی‌کند. او در ویگو از هیچ یک از آن‌ها بهره نبرد. تئو ارناندس، بورخا مایورال و وایخو روی نیمکت بودند و سبایوس و یورنته در جایگاه تماشاگران حضور داشتند. این اتفاق در لالیگا کاملا تاثیرگذار بوده است. در بارسلونا والورده از سمدو و پائولینیو استفاده می‌کند. او در انتظار عثمان دمبله بود و اکنون در انتظار فیلیپ کوتینیو است. به طور مثال پائولینیو در این فصل لالیگا شش گل به ثمر رسانده است.

۹- خط میانی

یکی از مشکلات رئال مادرید در میانه میدان است. تونی کروس و لوکا مودریچ مانند فصل ۱۷ – ۲۰۱۶ عمل نکردند. آن‌ها مانند فصل گذشته ظاهر نمی‌شوند. از طرفی در بارسلونا سرخیو بوسکتس بهترین نمایش خود را ارائه داده است. حتی زمانی که آندرس اینیستا به میدان می‌رود تاثیرگذار است.

۱۰- تشنگی

آلوارو بنیتو بازیکن رئال مادرید گفت: مادرید باید دوباره تشنه فتح جام شود و فکر کند که جامی نبرده است. شاید یکی از دلایل عدم موفقیت سفیدپوشان این است که چشمشان سیر است. آن‌ها پس از دومین قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان اروپا، یک لالیگا و فتح سه جام دیگر به نظر می‌رسد که دیگر تشنه فتح جام نیستند.

۱۱- آسیب دیدگی‌های تاثیرگذار و بی‌تاثیر

بارسلونا اومتیتی را به خاطرآسیب دیدگی از دست داد اما این قضیه در عملکرد تیم بی‌تاثیر بود. همچنین نبود روبرتو، آلبا، سوارس و دمبله روی تیم اثرگذار نبود. در مقابل مادرید از نبود رونالدو در چهار بازی نخست ضربه خورد و دو تساوی کسب کرد. همچنین طولانی شدن مصدومیت گرت بیل و نبود کارواخال یا راموس به دلیل آسیب دیدگی یا محرومیت در نتایج تیم تاثیر گذاشت.

۱۲- برنابئو و نوکمپ

بارسلونا تمام بازی‌هایش را در نوکمپ با پیروزی پشت سر گذاشته و تنها سلتاویگو توانسته است در این ورزشگاه از آبی‌اناری‌ها یک امتیاز کسب کند. تیم کاتالانی در هشت بازی خانگی پیروز شد. از طرفی مادرید از هر دو بازی خانگی یک دیدار را با پیروزی پشت سر گذاشته است. این تیم در ۹ هفته پنج پیروزی و دو تساوی و دو شکست را به ثبت رساند.

۱۳-سودازدگی

کریستیانو رونالدو چند ماه پیش در یک مصاحبه اعلام کرد که مادرید با حضور آلوارو موراتا، په‌په و خامس رودریگس قوی‌تر بود. تیم مادرید بدتر از فصل گذشته است. نیاز به یک مدافع میانی و گل‌های موراتا و خامس در این تیم کاملا احساس می‌شود. این در حالی است که والورده با شاگردانش اصلا نبود نیمار را احساس نمی‌کنند.

۱۴- تماشاگران

نوکمپ با وجود این که در این فصل نسبت به پارسال کمتر تماشاگر دارد اما روزهای شادی را با بازگشت دمبله و حضور کوتینیو سپری می‌کند. هواداران با وجود این که بارسلونا برابر یوونتوس حذف شد اما بازیکنان تیم محبوبشان را تشویق کردند. در مقابل در برنابئو در طول فصل بنزما بارها توسط هواداران هو شد. تماشاگران فاصله به وجود آمده در لالیگا را درک نمی‌کنند.

۱۵- ال کلاسیکو

ال‌کلاسیکو برای آبی‌اناری‌ها شش امتیاز مثبت داشت. یکی به خاطر برد و دیگری به علت پیروز نشدن مادرید. این بازی نقش تعیین کننده‌ای داشت تا فاصله‌ها حفظ شود. مادرید اگر پیروز می‌شد اختلاف به هشت می‌رسید اما شکست خورد تا این اختلاف به ۱۴ امتیاز برسد.

۱۶- یک بازی کمتر

سفیدپوشان ۱۶ امتیاز کمتر نسبت به بارسلونا دارند اما یک بازی نیز کمتر انجام دادند. این دیدار به خاطر جام جهانی باشگاه‌ها به تعویق افتاد و مادرید باید برابر لگانس به میدان برود. اگر سفیدپوشان پیروز شوند این اختلاف به ۱۳ می‌رسد در غیر این صورت می‌تواند ۱۴ یا ۱۶ امتیاز شود.