اطلاعیه AFC ارتباطی به ایران وسوریه ندارد

نتایج رقم خورده در روز پایانی مقدماتی جام جهانی در گروه های دو گانه آسیا باعث شد تا شایعات زیادی پیرامون تبانی احتمالی نقل محافل شود که پیرو این شایعات انتشار اطلاعیه جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد اصل بی طرفی سیاسی و عدم دخالت تصمیمات خارج از فوتبال باعث شد تا ناخودآگاه برخی رسانه های خارجی به خصوص ازبک از این اطلاعیه استفاده ابزاری برای توجه ناکامی خود برابر کره جنوبی و ربط دادن آن به بازی ایران و سوریه داشته باشند.

در اطلاعیه کنفدراسیون فوتبال آسیاآمده است:« پس از گزارش‌هایی مبنی بر نقض قوانین  در دیدار دور آخر مقدماتی جام جهانی 2018 در روز 5 سپتامبر 2017، تحقیقات خود را شروع کردیم. AFC  در حال حاضر منتظر دریافت تمام گزارش ها و اطلاعات است و سپس گام بعدی را برخواهد داشت. همچنین AFC با فیفا در این زمینه همکاری نزدیکی خواهد داشت تا گزارش‌های لازم در حوزه قضایی را به فیفا اعلام کند».

 در ماه جوئن 2017،  AFC به اعضای خود دستور داد سهامدارانی که در فوتبال آسیا شرکت دارند، باید اصل بی طرفی سیاسی را رعایت کنند. در این نامه تاکید شده بود که این اصل، دغدغه AFC و فیفا است و در بند 3.2 قوانین AFC به آن اشاره شده است: «AFC نسبت به هر سیاست و دینی بی طرف است». به علاوه در بند 14.4 نیز آمده:« اعضا باید استقلال خود را حفظ و تحت تاثیر شخص سومی نباشند. AFC از سهامداران خود می‌خواهد که به این اصول پایبند باشند». به علاوه در ماده 6 قوانین آمده است:«هر شخص یا ارگانی که مستقیم و یا غیر مستقیم با این قوانین سر و کار دارد، باید به آنها و هر دستورالعمل، تبصره و ... مربوط به آن احترام بگذارد».

در اطلاعیه کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ اشاره مستقیمی به مسائل و شایعات اخیر در مورد تبانی نشده است و تنها از اعضا خواسته تحت تاثیر یک نیروی سیاسی نباشند که قاعدتا به نحوه برگزاری بازی ها برمی گردد که به تلاش برخی کشورهای عربی در نحوه برگزاری و دخالت های آنها برمی گردد  که تا حدودی تاثیر خود را نیز در بازی ها گذاشته است.نکته ای که  یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال هم با صراحت به آن اشاره کرد و مدعی شد AFC هیچ ابهامی در خصوص نتیجه بازی ایران و سوریه در روز پایانی نداشته و اگر این اطلاعیه صادر شده است بیشتر به نحوه برگزاری بازی ها و پوشش تلویزیونی آن در برخی کشورها برمی گردد که باعث خشم مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است.